Ta vare på minnene! Kulturminnedag og jubileumsfeiring.

Lørdag 14. september markerer vi kulturminnedagene 2019 under lørdagskafeen i Norveg kl 11-15. Dette arrangementet er en del av 100-års jubileet til museet og i tillegg til Torleif Flosands utstilling av tegninger har vi invitert inn samlere i Ytre Namdal som skal vise frem sine samlinger som består av blant annet vesker, våpen, leker, porselenskanner og mye mer. Vi oppfordrer publikum til å ta med seg en ting eller to som forteller en historie om nær og fjern fortid som de kan vise fram. Prøv deg også på vår gjenstandsquiz og vinn en premie!

Årets tema for kulturminnedagene 2019 er “Fremtidens kulturarv”, og i nåtidens bruk og kast-samfunn er det viktig med fokus på hva det er vi ønsker å ta vare på av minner.

Både museene og samlerne (gammel og ung) i distriktet ønsker å sette fokus på dette med å ta vare på minnene etter forfedrene og andre rundt oss. Museene trenger stadig å ha fokus på hva vi bør samle på i framtida. Blant annet er det viktig å ta vare på samfunnets minner fra de siste 10-årene, for vi glemmer tingene fort, inntil det er noen som har samlet dem og stiller de ut.

Arrangementet er også et ledd i markeringa av at Woxengs Samlinger er 100 år i år, hvor det er naturlig å fokusere på hva fortidens samlere har tatt vare på av kulturminner, og hvordan disse gjenstandene tegner et bilde av kystmennesket gjennom de siste to-tre århundrene.

Tegningen av Paul Woxeng er laget av Torleif Flosand og du kan se denne samt mange andre flotte og morsomme tusj- og akvarelltegninger i utstillingen i Norveg.

Statue av Paul Woxeng, Kystmuseet Rørvik. Foto: A G Walaunet