Hopp til navigasjonHopp til hovedinnholdHopp til bunnområde

Oppdag Ytre Namdal på sykkel!

Utforsk kysten i Ytre Namdal fra sykkelsetet i sommer! Øykommunen Nærøysund er et sykkelparadis med en stor mengde øyer og holmer. Ta med familien, vennegjengen eller noen du er glad i på sykkelferie i Rørvik!

Utsikt fra Abelvær

Foto: Olav Breen / Kystriksveien

Øyhopping langs en av Norges vakreste kystlinjer, sykle fra øy til øy, over smale broer eller ved hjelp av hurtigbåt. Kombiner sykkelferien med besøk på museet, havfiske eller båttur i Namdalskystens vakre skjærgård, gå topptur eller bare kos dere på en fin badestrand ved havet.

Med utgangspunkt fra Rørvik har vi noen fine og behagelige turforslag med sykkel. Vi anbefaler turen rundt Viknaøyene! Utrolig vakkert, fin utsikt og lite trafikk. Velg mellom ulike rundturer fra  1-4 mil. Ta deg et bad på den flotte badeplassen Ryumsjøen og se solen gå ned over blikkstille hav. Ta en tur til vindmølleparken på Dalafjellet. Sykle gjennom vakker natur langs havet, til Valøytind der du kan se nesten hele verden fra toppen. Finn ut mer >>

Idylliske Vågsenget ligger ca 35 km fra Rørvik og er barndomshjemmet til lokalhistorikeren og samleren Paul Woxeng, som la grunnlaget for dagens museum. Her bygde han opp et privat museum med over 3000 gjenstander, som senere ble flyttet til Berggården i Rørvik. NB! «Amerika-buret» med alle gjenstander er stengt sommeren 2021, grunnet pandemien. Gårdstun og hage er åpen og tilgjengelig for alle, med informative skilter som forteller om stedets historie. Det er fint å grille nede ved sjøen. Tilgang til gjestetoalett. Perfekt søndagstur!

Sykkelrute Rørvik – Abelvær

Det er også fint å sykle til Arnøya der du kan oppleve panoramautsikt over fjorden og øyene. Her sykler du også forbi Lundring kirke som ligger i strandkanten.

“Landnåmsveien”, som går mellom Rørvik og Abelvær, er en kjent sykkelrute i Ytre Namdal både for dagsturer og for de som ønsker å dele opp strekningen over flere dager. Turen er 37 km og slutter på Abelvær. Her sykler du gjennom et historisk landskap i vakre omgivelser og kan ta hurtigbåten tilbake til Rørvik igjen. Ta et forfriskende bad på en av Namdalskystens fineste strender, Kjekksvika. La sykkelen stå, padle havkajakk eller ta en tur til fots på en av de flotte turstiene som finnes på Abelvær. Langs hele strekningen er det mange muligheter til å slå opp telt. Perfekt sykkelrute for deg som ønsker å utforske reisemålet ditt i eget tempo.

Områdene rundt Abelvær og Arnøyfjorden er et eldorado for padling. Det er veldig mange fine områder med holmer og skjær med kritthvite strender som innbyr til strandhugg. Ta kontakt med Christian Haugerød hvis du vil ha tips på fine padleløyper.

Foto: Marius Rua/Buckethaus

Utleie av sykkel finner du på Sport 1 Holand og Intersport Hansvik Sport på Rørvik.

I Rørvik med omegn har du ulike muligheter for overnatting, som Kysthotellet Rørvik, Abelvær Gård og Fjukstad Camping. Alternativt kan du ta en båttur til det fredede fiskeværet Sør-Gjæslingan med overnatting i autentisk rorbu.

Ta gjerne kontakt med oss for råd og tips hvis du vil utforske Namdalskysten fra sykkelsetet i sommer – vi er behjelpelige med kart og gode råd!