Laster Arrangementer
  • Dette arrangement har allerede funnet sted.

Bygdekino: Ellos eatnu – La elva leve

Historien om kampen for bevaring av Altaelva

Start: 13. februar 2023 @ 20:00
Slutt: 13. februar 2023 @ 21:30
Sted: Kystkultursenteret Norveg

Billetter fås kjøpt på www.bygdekinoen.no.
Vi selger popcorn og snacks på Norveg før filmen.

Om filmen:
Ester flytter til Alta høsten 1979 og begynner i sin første jobb som lærervikar. For å passe inn i kollegiet holder hun sin samiske bakgrunn skjult. Esters fetter er sameaktivist og deltar i demonstrasjonene mot det planlagte vannkraftverket i Altaelva. Når Ester blir med ham til protestleiren starter hennes oppvåkning og reise ut av skammen. Hun kaster seg inn i en konfliktfylt kamp for bevaring av elva og for retten til å være seg selv. ELLOS EATNU – LA ELVA LEVE er et drama med dype konflikter, om et ungt menneskes mot i kampen for samiske rettigheter i en av de viktigste begivenhetene i samisk og norsk historie.

Ester fárre 1979 cavcca Áltái ja bargagoahtá vuohccan sadjásaš oahpaheaddjin. Heiven dihte bargoustibiid searvái son ciegada sámi duogáža. Estera vilbealli lea sámi aktivista ja lea searvvis miellacájehemiin Álttájoga dulvadeami vuosttá. Ester vuolgá su mielde vuosttálastinbáikái gos moriha ja guoddigoahtá heahpatvuoda.Son searvá garra dáistaleapmái joga várjaleamis ja beassandihte leat gii son duodaid lea. ELLOS EATNU – LA ELVA LEVE lea drámá ciek?alis riidduid ja nuorra olbmo duostilvuoda birra rahcamušas sámi vuoigatvuodaid ovddas ovtta dain deháleamos dáhpáhusain Sámi ja Norgga historjjás.

Regi: Ole Giæver
Språk:
Produksjonsår: 2023
Skuespillere: Ella Marie Hætta Isaksen, Gard Emil, Marie Kvernmo, Sofia Jannok, Beaska Niillas, Mary Sarre, Finn Arve Sørbøe
Sjanger:
Nasjonalitet: Sápmi
Lengde: 2t. 2min.
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år

To jenter i samiske kofter, en av dem ser mot kamera.

Sted:

Kystkultursenteret Norveg