IMG_20141205_102615

I begynnelsen av desember, var vi endelig klare til å flytte Torgunn til den store hallen vi har her i Rørvik. I den uken før jeg tok dette bildet fjernet vi teltet og motoren. Krybben hun står på er forsterket fordi vi ville løfte Torgunn og krybben på lastebil og senere på vognen som vi vil bruke til å skyve Torgunn inn i hallen.

In the beginning of December, we were finally ready to move Torgunn to the big hall we found here in Rørvik. In the week before I took this picture we removed the tent and the engine. The cradle that she is standing on is made stronger because we would lift Torgunn and the cradle onto the truck and later onto the cart that we will use to push Torgunn into the hall.

20141208_113405_Richtone(HDR)

Eieren av hallen vi leier er også den lokale kranfører. Han var svært hjelpsom, ikke bare med å løfte båten, men med alle typer arbeid. På denne dagen vi løftet båten opp på bilen, og den neste dagen fraktet vi henne til hallen..

The owner of the hall we rent is also the local crane driver. He was very helpful, not only with lifting the boat but with all kinds of chores. On this day we lifted the boat onto the truck and the next day we transported her to the hall.

CVG_0182

Dagene er ikke så lange i desember, men du kan ta noen fine bilder.

The days are not so long in December but you can make some nice pictures.

20141208_140659_Richtone(HDR)

Sakte men sikkert, løftet vi henne opp, og satte henne på lastebilen. Det ble ingen problemer. Uten styrehus og maskinrom veier Torgunn rundt 18 tonn.

Slowly but steady we lifted her up and put her on the truck. No problems whatsoever. Without the wheelhouse and engine Torgunn weights around 18 ton.

CVG_0201

Det begynte å snø noen dagen før, men det var ikke et stort problem. På ett punkt ble lastebilen tvunget å stoppe, dette var på vei opp en liten bakke. På grunn av vekten og den glatte veien hadde lastebilen ingen grep, så vi måtte bruke hjul kjedene for å komme i gang igjen. Etter det gikk greit, det var bare to kilometer.

It started snowing a few day before but it was not a big problem. At one point a car was not stopped on time and forced the truck to stop on the way up a small hill. Because of the weight and the slippery road the truck had no traction so we had to use wheel chains to get started again. After that it all went fine, it was only 2 kilometer.

CVG_0204

Men det var en fin dag for å se dette prosjektet komme i gang.

But it was a nice day to see this project getting started.

20141203_130725

Ved et mirakel hadde eieren av hallen hadde en gammel slippvogn liggende bak hallen, vi hadde noen problemer med hjulene, men etter noen forsøk, la vi ned noen stålbjelker og måtte rettehelt ut som du kan se på dette bildet.

By some miracle, the owner of the hall had an old cart from a slipway lying behind the hall. All the wheel where still turning, after some effort, so we laid down some steel tracks and leveled the way out as you can see on this picture.

20141202_113005

Noen små justeringer på vogna er nødvendig.

Some small adjustments to the cart where necessary.

20141203_144554_Richtone(HDR)

En siste test og det har fungert fint.

A final test and it worked out fine.

CVG_0216

Her løfter vi Torgunn av lastebilen, igjen uten problemer.

Here we lift Torgunn of the truck, again whiteout problems.

CVG_0220

Hun står på vognen og nå vi vil se om planen vår fungerer.

She’s standing on the cart and no we will see if our plan works.

CVG_0222

Vi brukte noen store muskler til å skyve båten inne, og det gikk bra.

We used some big muscle to push the boat inside, and that went as hoped for.

CVG_0217

Men vi fikk litt hjelp …

But we got some help…

20141209_105404

Men vi fikk litt hjelp …

Inside her new home for the coming years.

CVG_0229

Dette er menneskene som vireliggjorde denne del av prosjektet, fra venstre til høyre: Kjell Sørensen (håndverker), Christiaan van Gaal (Trebåtbygger), Kristian Kjønsø (Konservator), Atle Hestø (Eier hall) og lastebilsjåfør.

And the people that made this part of the project work, From left to right: Kjell Sørensen (craftsman), Christiaan van Gaal (boatbuilder), Kristin Kjønsø (conservator), Crane driver Atle Hestø and the truck driver.