Dagstur til Sør-Gjæslingan

Opplev det gamle fiskeværet Sør-Gjæslingan som ble nasjonalt fredet som kulturmiljø i 2010.

Sør-Gjæslingan er en gruppe småøyer ut mot havstykket Folla, 5 mil sørvest for Rørvik. I sin tid var dette et av de største og viktigste fiskeværene sør for Lofoten. Flere tusen fiskere var samlet her i sesongen.

Opplev Sør-Gjæslingan med 360 graders panorama, samt studere alle museets bygg.

Væreierboligen/butikken, Sør-Gjæslingan med anløp av MS Foldafjord. Foto: Frank Walaunet

Sør-Gjæslingan anløpes av hurtigbåten. Foto: Frank Walaunet

Dagsturer lørdager fra Gutvik via Namsos og søndager fra Rørvik

Museet tar i mot besøkende på Sør-Gjæslingan fra mai til august. For å komme seg til Sør-Gjæslingan er man avhening av båt. Hurtigbåten MS Fjord Viking anløper Sør-Gjæslingan flere dager i uken fra mai til august. Se rutetabell her: atb.no

På Sør-Gjæslingan vil rorbuverten ta i mot dere på kaia, samt holde butikken åpen. Venneforeningen “Gjæslingans venner” har kaffesalg med “noe godt attåt” i Fiskarheimen lørdag og søndag i sommersesongen. Det tilbys også guiding fra rorbuverten, billett til dette kan kjøpes i butikken.

Pass på å bestille plass på “Fjord Viking” på tlf. 482 94 560 i helgene. Dette gjelder lørdagsturene fra Namsos og søndagsturene fra Rørvik.

Guiding på Sør-Gjæslingan

Bli nærmere kjent med historien! Rorbuverten guider gjerne gjestene på Sør-Gjæslingan. Grupper må forhåndsbestille på tlf. 48880024 (Resepsjon Norveg) eller 48880039 (rorbuverten på Sør-Gjæslingan) i god tid.

Småbåtgjester og overnattingsgjester gjør avtale med rorbuverten direkte. Pris kr 70,- per person. Barn kr 35,-. Billetter kjøpes i butikken.

Lørdag og søndag under hurtigbåtanløpene: Enkeltpersoner kr 70,-. Barn kr 35,-. Billetter kjøpes i butikken.

BUTIKKEN:

Holder åpent hver dag i sommersesongen.

Ønsker du overnatting finner du mer informasjon under “Bo på museum“.